Sunday, July 17, 2016

Milk Storage

Mode: Another breastfeeding tips from Umi Harraz XOXO

Alhamdulillah atas rezeki dari Allah utk Harraz...
Dia start solid food by 6m...been delay by me for 2w...huhu
Bcoz aku mcm cayetakcaye anak dah boley makan.
Plus, bila pestime buatkan bubur nasik, dia x mo sgt!
Hape x sedap sgt ke umi ni masak harraz? haih

Till now, milk supply still good, again...alhamdulillah
Dolu2 ms nk start buat stok, aku guna plastik...mcm pic kat bawah nieh...sumber gugel


Almaklum pestime kennn, so pump mula2 dl pun sekali pam ada la 2oz...3oz 
Uols jgn x tau memula tu 1oz je tau x!
Nak nangis ke nak apa eh klu mcm tuh?
Tapi aku gigih utk anak tersayang. Aku pam je bia lantok dia sane brp oz pun nk kua...
Beg storage nieh 7oz...aku suh laki aku cr yg 5oz punya sebab rs membazir plak susu bukan penuh pOwn.
Then laki kater, 7oz tuh paling kecik...wihuuuu
Alkisahnye susu yg pam in the same day, boleh combine je wehhh! aiseh, maaplah nak...x de pengalaman gittew~tapi kan kene letak dulu la susu yg pam tuh kat chiller, then dah cukup penuh baru letak atas kat freezer. Tapi hari yg sama je taw! aku dulu gigihlah 1 plastik tu klu 1oz pun aku letak je kat atas...huhu
Byk jugak plastik nieh aku laki aku beli...pastu bila dah start keje, leceh lah plak sebab nk kene transfer masuk botol bila nk anta taska. Bukan x boley anta jer plastik tuh...tp aku x nak pengasuh stress2 plak...aku nak bagi durang keje senang. Kang x delah dia kecam anak aku...ehtetiba!

So, bila dah habis stok plastik, aku letak je dalam botol ....see pic belowww aaaaa....also taken from gugel only


Dulu kemain tye laki, nk kene beli deep freezer ke? wakaka
Laki aku kater, tgk dulu supply camner...
So hasil aku tye kawan2 yg dah berpengalaman, durg ckp letak jer kat freezer atas tuh...tp separated lah sikit dgn bahan mentah ikan dgg ayam etc tuh semua...
As my inisiatif, aku beli container...botol semua isi dalam container...1 container boley muat dalam 18 botol...susun baik2 kat bhgn bawah freezer atas tuh...boley muat 4 container...bhgn atas freezer boley letak bahan mentah...but make sure semua bahan mentah letak dalam bekas or well wrap...

Mana yg lagi mudah?
utk storage aku rs yg plastik lagi jimat ruang...
tp klu utk senang, botol jelahhhh...

Sekian, happy breastfeeding ya!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...