Wednesday, November 9, 2016

Bubur Untuk Baby

Mode: Turn 1 already...baby lagi ke?

Bersawang...
Berhabuk...
Berkurun dah x update blog.
Actually byk nk citer, but time flies like a storm!
Harraz keep clinging at me when im back home, then cemana nk hapdet? tell me pliz...

Nyway dah setahun sejak peristiwa seakan2 hampir nk putus nyawa kat dalam Labor room.
Hanya makmak yg mengerti cemana perasaan itu.
Mana x nya, dah setahun, fobia sipisipi masih ada.
Trauma? Ya, trauma disambut seorang Doc ensem! adoi malu woi.
Apetah aku melalut lagi ni...

Juz nk share how aku prepare bubur utk Harraz...
Baling belakang, Harraz start makan ms umo dia 6 bulan, 2 minggu...
Apesal ada lebih 2 minggu pulak? sbb mak dia x kompiden nk bg makan...
& mak dia mcm x caye anak dia dah turn 6m punnn...
Ms start makan ni, dia still acah2 la...
Nak x nak jerk....nape Nak? umi masak x sedap eh?? amboiiii kecik2 dah pandai demand!
Ms umo dia dah masuk 10 bulan, br dia laju makan. time ni kemain lakibini berebut2 nk suap dia makan. Haha, lawak mak bapak Harraz ni.
Klu laki aku yg suapkan, aku jelingjeling je dr sudut dapo...sobsob
& bila anak habis makan, kemain mcm menang hape je gumbiranya.

Puree?
NO lah, bak kater nurse kat KK...
Omputih bagi puree sbb mknn ruji dia bukan nasi.
Kita ni org mesia, mkn nasi hari2, so introduce lah anak dgn bubur nasi...
Ye x ye jugak kan...
Lg 1 dia kater, awal2 dh bg anak mkn pure buah best2...manis...nti anak x nk dah makan nasi...
Ha, betul la tu...
So, ayuh membubur kiter...agagaga

Awal2 sampai umo 10 bln lebih kot...
Memula tu aku blender bubur tu...pastu mcm cair sgt...
Then mak aku suh tapis je...
So, mmg aku tapis jela...camni ok! Sila tapis time panas2 yer...senang segala sayo tu nk turun...
Sampai 10 bulan lebih kot? br aku x tapis dah sbb baca kat buku merah biru tu kene bg anak nasi lembik2 dah...

Aku x wat stok dalam freezer tu yer...
Mmg jauh di sudut hati yg sucimurni ni mmg x sudi nk bg anak mkn mende2 x fresh...
Pastu hr tu mak aku siap warning, bubur utk cucu dia masak hari2...
Huhi, x de can la umi harraz ni nk bersenang lenang...
Pape pun, maceh daddy harraz sbb dia yg selalu masakkan bubur utk harraz sebenarnya...hahaha kantoi

Nah la aku bg pic utk yg curious susahnya masak bubur utk anak...

Ayam potong kecik2, basuh siap2
Buat stok utk cukup seminggu.

Nampak x betapa senangnya...
Campak jerk ayam tu dalam nasi yg baru tanak

Sayo potong kecik2...jgn masuk awal2 nti hilang khasiat dia bak kater akak aku :P
Masuk sayo yg keras dl...brokoli tu masuk last...



Pelbagaikan hidangan...
Pelbagai ke? aku rasa sama jer...haha
Ada la 1 session hari tu try introduce ikan, we all try letak ikan merah...
Tapi tulang tersembunyi ada, tu yg mcm x kompiden dah pasal bubur ni pepagi buta kang nk masuk dalam bekas bagai...kang klu tercuai terletak sekali tulang tu acaner?
So, back to ayam balik...
Alhamdulillah, we all try our very best nk bg yg terbaik utk amanah Allah ni...
So, we all bg ayam organik jer, x de cucuk2...
Kt umah kitorang ada dealer ayam tu, so wassap je ayam dah terkedek2 sampai depan umah...kekdahnyeee...Tp selalu laki aku pi tekan lif g umah org tu amek...huhi.

Image result for ayam ladangku
Ni ayam organik tu...uols try la..
Dah siap potong, dah siap basuh...
Lemak x de sangat...kita basuh sekali lalu jela...
Halalan Toyyiba yg penting!



Ok lah, tu je nk share...
Doakan aku rajin hapdet sini...
Kalu tidak mereput ler...
Huuuu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...