Friday, October 26, 2018

Family Insuran

Mode: Insuran individu atau berkelompok?

Since dah ada pertambahan amanah Allah. Kira- kira kena buat balik. Kalau nak maintain macam sekarang, Medical Card by individual, kopak la sikit. As assume, total amount spending for Medical card should not more than 10% from salary. Solutionnya, kena lah bertukar ke family pakej.

Walaupun memasing semua dah pernah warded, makanya redah sahaja lah walaupun dengan insuran baru nanti, existing illness yg pernah warded dulu tak cover. Layan jelah. Dulu pun duk pakai plan individu, siap kena rejectkan. Sakit hati tak habis lagi taw. Jangan memain dengan hakak. haha. Since yg sblm ni aku yg recommend, so kali ni aku biarkan hencik hubby settlekan semuanya. Ehem, termasuk bayar bulan-bulan sekali boleh? huhu

Gais, korang kalau nak ambik insuran kan, tak perlu ambik yg ada saving! Nampak tak tanda seru tu. TAK PERLU yer. Aku punya plan yg aku masuk tahun 2012, tak pernah warded swasta, by 2018 aku nak keluarkan saving ada RM499 je weh. Hapekejadahnya semua ini. Korang kalau nak saving utk anak, adalah lebih baik korang allocate je saving sendiri tetiap bulan. Walaupun payah yakmat, aku tahu tu. Korang masuk je Tabung Haji. Susah nak keluar. Haha

Family pakej, ambiklah yg cover Ketua Keluarga lebih sikit. Supaya anything happend, yang ditinggalkan tak terkapai-kapai nak teruskan keberlangsungan hidup. Ada jugak cash nak makan. Bak kata sape ntah aku dengar ceramah ker aku baca, tak ingat dah. Korang kalau anak meninggal pun nak sedih berapa lama je. Tapi kalau partner korang yg pergi dulu, amacam beb? Tak terjangkal otak ku ini. Dia balik keje 5 minit pun aku dah rasa hape je dah. Haa, camtulah. Fikir-fikirkan kebenarannya.

So, dari Pru Bsn ke AIA, kornag rasa ok ke eh? bekira-kira jugak. Macam nak stay je dgn yg sekarnag ni pun ada. Tp lakiku kata, tukar je. Nampak tak arahan dari Ketua Keluarga. So doakan kali ni dapat agent yg berhati mulia, yg sanggup bersusah senang bersma. Gittuw kekdahnya. Yelah, atleast client sakit ke hape ke, munculkanlah diri. Nampak sikit tak makan gaji buta.

Ok gais, see u nanti kalau ada entry baru


1 comment:

  1. There's definately a lot to learn about this subject.

    I love all the points you've made.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...