Friday, October 12, 2018

Tips Elak Jaundice

Mode: Eventho jaundice & baby nowadays is common, but prevent is better than cure. Kan?

Harraz dulu prolong jaundice, whice is sebulan lebih gais. Menangis umi dia tgk anak kena cucuk. Sampaikan masa awal-awal nak kena ambik darah untuk check bacaan kuning tu, aku x masuk. Aku bantai menangih kat luar makmal ambik darah tu. Laki aku pi bawak anak cucuk ambik darah. kahkah. Orang tengok je. Drama sungguh seorang Umi. Oooo Harraz, kalau dah besar nanti dapat baca blog umi ni, ketahuilah cemana sayangnya umi kat Harraz tau.

Walaupun Harraz kuning lama, tapi takdelah sampai kena warded. Almaklum sebab wad kat Putrajaya ni sentiasa penuh. End up kena buat check up kat Paed Hospital Putrajaya. Kena details check organ dalaman through air kencing & darah. Aku siap google cemana nak keluarkan air kencing baby. Tiba hari tu, makpak dia sorang pun takleh masuk. Tetau dah settle. And, alhamdulillah Harraz sihat je. Tu maybe jaundice sebab breastmilk. Ko boleh terima tak sebab dia?

Time adik Harraz ni, aku dah plan dari awal. Memang masa sebelum preggy lagi dah minum Susu kambing, so teruskan je. Orang kata susu kambing ni panas, takleh minum masa awal pregnant. Pastu aku tanya doktor sendiri, doktor tu cakap tu semua mitos. So aku minum jelah susu kambing ni disamping supplement dari klinik.

Susu kambing fresh ke yg aku duk minum tetiap hari ni?
Takla uols, hape ingat aku ada ladang kambing?
Doakan jelah. Who knows jadi kenyataan pulak nanti.

Susu kambing Umaima.
Kenapa aku minum Umaima ni? Actually aku dah test dulu masa Harraz duk mabuk susu masa dia 10 bulan kalau tak silap aku. Mabuk susu tu please read as menyusu kemain kuat. Sampai stok macam nyawa-nyawa ikan je. Start dari ni lah aku amalkan Umaima. Dari seorang tester ke pengguna. Meng agentkan diri. Pastu, taraaaaa menstokiskan diri.

Tapi kenapa Umaima?
Umaima ni memang bahan asas dia susu kambing. Pastu ada campuran 15 makanan sunnah. Lelaki pompuan boleh minum. Takde hal. Bukan takat buat kulit ko cantiks, dia gain energy jugak. Takdelah lelah nak menjaga anak pagi ke petang ke malam. Hape ko ingat seorang mak ada masa untuk rehat? She works 24h per day tau! kang baru nak lelap, anak menangih nak susu. Time menyusu bukan boleh tido sgt pun. Maka, hargailah sekalian mak yg ada di muka bumi ini.

Ok, actually laki aku darah type O. Orang kata memang tak boleh lari la. Anak confirm jaundice punya. Aku tak puas hati la weh. Kenapa nak salahkan darah tu. Kesian dia. Darah aku pulak type AB. Mari kita buat ujikaji.

39w 2d mengandungkan 'Ayyaasha. Ntah berapa kotak Umaima aku dah telan. Alhamdulillah, syukur jaundice tak tinggi macam Harraz dulu. Kejab je dia menyinggah. Dalam 5 hari camtu. So, memang terbukti. Susu kambing proven!

Korang kalau anak kuning, JANGAN g suap susu kambing tu kat anak pulak. Mak budak tu yg minum susu kambing tu, budak tu bf je. Breastmilk kan the best susu ever! Nak ragu lagi buat apa.

Ok lah, yg nak details lagi pasal Umaima, boleh intai-intai instagram umaima_putrajaya. Banyak info boleh dapat kat situ. Korang purchase sekarang ada FREE gift best menanti. Apa tunggu lagi?

Ok bai. Nanti kalau rajin aku hapdate amalan apa lagi aku buat utk elak jaundice baby. Doakan rajin taw. huhi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...