Sunday, February 20, 2011

Dating

Mode of The Day: Muhasabah Diri
Tajuk entry aku kali nieh dating, tp mode mcm x serasi plak dgn tajuk~x gitu.... :D
Dating, maksud'y luas..x semesti'y asal ckp "dating" jer, meaning is=jumpa pakwe/awek..
For sure, kerat kuku r klu korg x pernah dating (mcm yg korg selalu pk). Klu pompuan, pakwe ajak dating kul 2 la sbg contoh, aku rs kul 1 tuh da start siap2 kot (yg pakwe dtg amek)..klu kene naik bas ke, train ker, drive sendiri ker, mesti korg akan budget nk sampai awal/dulu dr pakwe/awek korg kan...
kate'y, tgh berchenta!! konon x mo si dia menunggu la gamaknyer....
Okeh, bab tuh korg boley menepati masa...
cuba kiter renung kembali....Tuhan suruh kiter mengadap Dia 5x sehari....nieh pOwn kiter boleh panggil dating wut..sebab, time mengadap nieh la kdg2 kiter nangis, 
kdg2 kiter 'b'cerita', & selalu'y akan meminta 'doa' dr Dia kan...
& selalu x dating kiter dgn Dia nieh menepati masa? maksud'y, azan jer, masuk je waktu, 
terus get pray?? x de sape yg perfect!! yes, tp sbg muhasabah diri kiter yg selalu lalai nieh,
 cb renung kembali....cb berfikir sejenak...."klu aku kua dating dgn pakwe/awek aku, 
aku boley punctual, even lg cepat aku get ready/tiba dr waktu yg dijanji'n, 
knp dating dgn Dia yg hya bbrp minit, 5x sehari, aku x leh punctual??"
Okey, let say, korg date, kate kul 1, tp kul 3 br korg sampai, 
camner reaksi pakwe/awek korg? 
mau'y clash jugak time tuh aku rs...tul x??? tu pOwn penjelasan cukup mantap dah korg bg, 
tp still durg x leh accept! am i rite??
Then, let say....zohor masuk waktu kul 1:30 (juz let say Dia dan kiter telah berjanji 
utk bertemu di atas sejadah chenta at 1:30), but kiter hya dtg (get pray) at 2:30...
okey, 1 hour late!!!! tu br zohor...belum asar, maghrib, isyak, subuh.....
klu tiap2 waktu dating kiter dgn Dia,
 kiter lewat 1 hour, then times with 5 (pasal 5 waktu sehari), 
da 5 jam kiter lewat dating dgn Dia...tu br sehari....klu dr kecik???
 okeh, start kiter akil baligh, kiter mcm nieh, boley kire sendiri, 
agak2 dah brp jam..brp puluh jam..ratus jam....ribu jam....or maybe juta jam kiter
 asek terlewat to attend in our dating dgn Dia???
Tu br yg lewat, 'belum yg x pegi langsung'...means that, tinggal terus, x buat...
My dear fellows, alasan kiter lewat tu....as simple as: tgk tv, makan, sembang....bla3x...
yg rata2 aku rs klu kiter bg alasan tuh kat pakwe/awek kiter sbb kiter lambat, 
aper jadik agak'y???

Hadis Berkenaan Melambatkan Solat Fardhu :
Saad bin Abi Waqas bertanya Rasulullah SAW mengenai orang yang melalaikan 
sembahyangnya maka jawab baginda :
"Iaitu mengakhirkan waktu sembahyangnya dari waktu asalnya hingga sampai waktu sembahyang lain. Mereka telah mensia-siakan dan melewatkan waktu sembahyangnya,
 maka mereka diancam dengan neraka wail". 

Ibn Abbas dan Said bin Al-Musaiyib turut mentafsirkan hadis di atas :
"Iaitu orang yang melengah-lengahkan sembahyang mereka sehingga sampai kepada waktu sembahyang lain, maka bagi pelakunya jika mereka tidak bertaubat Allah menjanjikan mereka neraka jahanam tempat kembalinya". 

Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda :
"Sesiapa yang mengumpulkan dua sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki pintu besar dari pintu dosa-dosa besar". (Riwayat Al-Hakim)- Sumber  

I'm not telling u thiz, by any chance to say that i'm good enough....Ya Tuhan, hindarkan aku dr sifat2 riak tersebut!!! aku cuma menulis, sekadar bingkisan dr hati, utk mengingat kan diri aku sendiri, juga cb utk b'muhasabah bersama saudara saudari ku sekalian....semoga kiter beroleh rahmat & hidayah..aminnn
~wallahhualam~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...