Sunday, February 20, 2011

Standing In The Eyes of The World



Mode of The Day: menikmati alam ciptaan Tuhan
sebagai renungan bersama, 3 perkara yg bilamana kiter tgk kiter dapat pahala....
wut is it yew?? eh, pahala free, x mo ka??   
Sharing is caring rite!! sO, rajin2 la tgk Al-Quran (klu nk bc tu liat sgt, tgk pn Allah bg pahala taw), Laut (sebab bila kiter tgk laut yg x bersempadan, kiter akan berfikir akan kekuasaan Tuhan)....& wajah ibu bapa....so, rajin2 balik kg....time mak korg take a nap ker lepas penat2 masak, tgk la wajah dia....bl kiter tgk wajah mak kiter...ader wrinkle ke, at least kiter tau, betapa susah dia selama ni...jaga kiter...besarkan kiter....okeh~jadikan amalan....
*al-Quran*


*laut kt korea*ececeh~


Alam ciptaan Tuhan!! klu aku stress, aku akan cr tempat2 yg boley menenangkan...cth, ms aku blaja kt dungun dulu, asal petang jerk, melepak ke tepi pantai la jwb'y....
sambil makan kepok lekor....ho3x....sgt best!!!
& dulu aku agak aktif hiking..dlm erti kater lain, panjat gunung...yes, mak aku mmg bising, al-maklum, anak pOmpuan last dia....huhu...akak2 aku dl, x de plak nk panjat2 gng ni kan...
owh, angah aku ader, naik angsi kt kuala pilah...
1st gunung yg aku panjat=gunung paling rendah kat m'sia=gunung angsi....
"x penat ker g panjat gunung tuh?? aper yg ko dapat??"
Aper yg aku dapat erk?? hurm, nk kater penat, of coz la kan....
dan mmg ht aku selalu berkata2..
"nieh last aku naik gng, pas ni jgn harap r...penat!!!"
Tp, kater camtuh pOwn, da 6 gng aku naik....hello, sampai ke puncak okeh~
tp kepuasan & ketenangan yg aku dpt disebalik penat aku tuh, aku rs sgt berbaloi...scene yg paling lawa, ms aku naik kinabalu, in year 2004, dpt tgk matahari terbit!!!! pergh!!! sgt lawa...& ms tuh dlm ht aku mmg x dpt menafikan betapa indah alam ciptaan Tuhan...dgn cr nieh, aku rs aku lg dekat dgn Pencipta semesta alam nieh...sape la yg x kagum, tgk view yg sgt chanteeekkkk'n....
X yah r suspect kt aku...aku x de r fit sgt pOwn...ms naik kinabalu nieh, bkn masuk pertandingan pOwn..tp it's 1 of a program ms aku blaja dl...all sponsored!! hehe..i like~
1 month before, aku da start training...tiap2 ptg ader training....& pantang yg paling menyeksa jiwa aku adalah x leh minum air sejuk...korg byg'n r, da penat2 training, kene minum air suam!!! huhu~tu utk maintain kan stamina....alhamdulillah, selamat dah aku naik kinabalu....huhu...
Ms naik kinabalu nieh, penat gak r aku ask permission dr mak aku...
last dia kater, "ok, ni last...lepas nieh da x de nak naik2 gng dah..."
1st year ms aku blaja, naik gng angsi, x de hal sgt la kan, sbb kat N9 gak...lg pOwn ms tuh da kali ke-3 aku naik....2nd year, naik kinabalu....& final year, tgh org sbk2 nk mengadap final year, sempat lagi aku ke sarawak....ms tuh masuk eco-challenge...nieh x termasuk r gng2 lain yg pegi under club kembara....ehem~3 thn aku vice president club nieh..hehe~
mcm gng tebu & gng stong..Gng stong yg nm asal'y ptt gng stone=batu sbb puncak'y mmg seketul batu besar....dr gng tuh korg leh nampak gng ayam (sebijik macam taji ayam klu tgk gng nieh dr puncak gng stong). Malang'y aku x snap plak pic....al-maklum at that time, sume kamera kodak jerk...
ne de digital camera cam zaman skang kan..sigh**
Gng tebu, hiking start malam, lepas maghrib...dlm kul 8 r kot, kul 12 sampai puncak...psg2 khemah, then tido...esok'y, bgn pagi tgk kt tapak khemah tuh ader 2 kubur~huhu...
tp mmg syok giler...suasana sejukkk...psl gng nieh quiet height la..mmg da tgh hr pOwn berkabus lagi...tp yg leceh, punca air jauh skit dr based camp...ader la dlm 10 minit kot kene trn...& tempat'y mmg chantekk....klu korg b'kesempatan, bgn pagi, kdg2 leh dengar org bunian m'alunkan 
azan subuh sbb 'surau' durg dekat dgn based camp!!!
*gambar nieh mmg ader kene mengena dgn post sbb nk korg lebih jelas dgn situasi*

suasana kt puncak mmg mcm tuh...& klu pegi kat tempat bonsai, mmg korg speechless...psl mmg nmpk mcm ader org jage...Guide yg bw kitorg tuh kater, "sini mmg kg bunian,
klu berani, duduk la sini sampai maghrib, durg akan lalu sini nk pegi surau durg"
...ader bran ker?? 
Byk2 gng yg aku naik, setinggi2 kinabalu pOwn, aku rs santubong paling mencabar....aku naik tuh mc s'wak eco-challenge...ms naik tuh, wakil poli, sorg lelaki & sorg pmpuan....dlm team aku, aku selected utk naik santubong, sorg lg pmpuan, g rock climbing....partner aku tuh mmg fit r, psl dia mmg atlet ms skool..aku, ms skool? atlet dlm dorm, mendugung jela....huhu....tido lg syoookkk!!!
*gng santubong, s'wak*

Mmg aku x nafikan r, rendah jerk....tp perjalanan'y...fuh!!! 90 degree nk sampai puncak....ms sblm sampai swak, mmg aku x de idea, camne la ghupe gng nieh, bl da sampai saner, 1st thing yg aku nk tgk, gng nieh r....giler!!! 
But, gud news aku dpt no 2 @ no 3 ms naik gng nieh...lupe dah...rs mcm no 3 kot...
Team work, ms naik gng serapi, mmg da mcm amazing race....juz imagine dalam renyai2 hujan, kitorg redah hutan...perjalanan around 20km aku rs....ending with swimming, 
tp guna life jacket...air dalam giler seh!!! Gulp**
yg kelaka time nieh, psl energy aku mmg dah habis kot...klu ultraman tuh, lampu merah da kelip2 r.....ms nk start swim, sblm sampai garisan penamat, da siap pakai life jacket, aku msuk air, terus wat aksi nk berenang...pastu, u/setia yg jage kt situ ckp kt aku.
"dik, berenang kt depan tuh.."
der, tempat yg aku nk wat aksi berenang tuh, br paras lutut!!! haha...
nk wat camner, aku da mmg flat giler!!!!
tp, baju basah2...dgn hujan....+ penat tuh, aku rs worth it....knp?? 
mcm aku mention awl2 td r=kepuasan~
hurm, siap partner aku tuh, invite aku msk amazing race ms dlm flight, otw kitorg blk smnnjg....tp aku kater kt dia..."aku x tau berenang, kan syarat wajib kene tau brng"!!! adeh~siyes aku mmg x reti2 lagi nk swim!!!  habih chekgu da ajar..mak aku, abg ipar aku pOwn de tunjuk skill nk swim...tp haram aku berjaya...tenggelam jugak!!! huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...