Wednesday, September 25, 2013

Laparoscopic Endometriosis Part 5 - Operation

Mode: Get ready: Im note to myself

Appointment beberapa hari sebelum operation dgn Dr. Pakar Bius, dia terangkan prosedur2 operation....which is aku akan dibius penuh *pitam dengar!....
Operation will be held within an hour *ok lega sebab aku igt lama bebenor mcm operation patah kaki adik dulu...

On the day - Jumaat, 2 Ogos 2013
Duk dalam wad sekali dgn org2 yg baru bersalin & org2 yg tgh menunggu nak bersalin mmg agak x heaven! al-maklum kejab2 nurse datang check jantung baby....bunyi memang begemaaaa 1 ward! huh~cemana aku nk relax2 sebelum operate? acecitercerciter!!

Mcm post sebelum ni, aku dah citer aku tido kul 4 pg...pastu kul 5 lebih nurse datang kejut! haisy...klu la nurse tu mak aku, dah lama aku ckp..."kejab la mak...5 minit...5 minit"! mak aku dah cukup faham dgn '5 minit' aku! x de maknanyaaaa 5 minit! Time ni nurse kata, siap2 dulu...mandi, tukar baju (baju khas utk operation yg paras lutut pastu baju kene ikat kt belakang)...terkial2 aku nk ikat baju ni, last2 aku x ikat pun, aku selisihkan kt belakang, aku pegang pastu terkedek2 jalan g naik katil!
Lepas mandi, semayang subuh! doa pape yg patut....pastu pejam-celik-pejam-celik-sambil-kua-masuk-toilet-lagi....
Kul 9 lebey, nama aku kene panggil dah...OT room dah call suh tolak aku g OT...dupdapdupdap jantung ni. Aku org 1st yg masuk OT...akak sebelah katil aku yg operate nk bersalin, dia masuk 2nd, lepas aku...
Katil yg tolak ke OT nieh tinggi giler. Dgn pakai baju yg paras lutut tu, aku kene panjat plak katil ward, naik atas katil ni...dah baring, rasa mcm nk masuk toilet lagi.....tp aku malehhh nk layan mainan perasaan ni...boley dalam otak cakap..."kang otw g OT klu ada tandas, aku suh nurse singgah"...hahaha, hape igt ni ada RnR?

Dah sampai OT, duk parking kt lua dl...lama jugak kot...dan la aku mamai2 tido2 ayam.....
jeng jeng jeng....masuk OT durang pasang lagu raya boley? tau la lg 5 hr je lagi nk raya...ayoooo.....sume nye muda2 belaka....hurm! malu ahkak dik! ahhh-blasah-jela-asalkan-sihat!

Yg cucuk hepakenama utk bius satu badan tu nurse....pastu nurse tu pakaikan aku oksigen...boley plak doc tegur nurse tu sebab salah pasang oksigen tu...ntah apa yg dia salah pasang aku x brp nk amek port time tu. Yg pasti sejuk giler....! lampu terang menghala ke arah aku!!! pastu dah x igt! sekian.......

Memandangkan hr ni hr jumaat, rehat lama....cik chinggu aka Liza datang lew melawat membawa mymom....pegi kat katil ward tgk aku x de lagi....then nurse guide suh pegi OT....kat lua OT, nurse kater aku kene hold kejab....sebab aku bleeding! guess wut, by 3pm plus2 br aku masuk ward balik....mamai gilerrrr! aku sedar durg panggil nama suh angkat kepala.....then ada naik merah2 sikit kat badan, durang igt aku allergic ubat bius. Masa tolak g ward, sekali dgn mymom...mak aku ckp aku x de allergic...phew~10am-3pm....brp lama operation tu? akak sebelah yg masuk 2nd time lepas aku pun dah balik sekali dgn baby!!

Kat ward, nurse tukarkan baju....adeh, malu giler tp x leh nk wat hape...berserah jela! huhu...dalam mamai2 tu terus amek tudung yg aku dah standby siap2 kt kepala katil....time tu dah nk dekat time melawat! masa tgh tukar2 ni, nurse tgk dah x de merah2 kat badan aku tu...terkezutt durg psl kejab je dia naik...tetiba dah hilang! ngam2 je dah siap ni, mak & chinggu duk sebelah, encik-yg-berkenaan sampai...siap bawak hamper! aku very the pale kot...hah lantak lahh...dan2 plak time tu mak & chinggu pi lari ntah ke mana! hoip!!! mana korang pegi ni....time ni aku perasan, dia tarik sikit selimut aku nk tutup hape ntah kat tepi kaki aku....alamak, ada ke part2 yg ternampak!! choiiiiiii! aku x koser nk tanyeeeee....time ni dia cakap, 1st time dia tgk aku paksa senyum! cett~

Petang tu kak yatie (classmate masjid putra) datang melawat....kak yus (bos opis) datang...yg paling x boley blah kak yus siap set dlm mind dia, zura mesti x cakap....diam je...almaklum mamai2 ubat bius ada lagi....sekali dia datang, x de maknanya....tergelak2 jugak aku....bila malam, org sume dah balik, mendapattttttt.....haa padan muka!
Ptg tu aku tye nurse, bila boleh kua *kemain x menyempat nk blahhh....agak2 la zura oiiii...br abes operate kot !!... nurse kate, klu ptg ni aku dah boley jalan, esok boley r kua! terus aku semangat gagahkan diri, siap konon2 nk berlari 1 ward! huhu....kesudahannya.., aku hanya mampu berdiri & berjalan sendiri ke tandas....amek air sembahyang...& by that time tgk muka aku mcm mayat! giler pucat! haisyyy...pastu br perasan kt blkg ada darah yg dah kering...teruk sgtkah bleeding ms operate td? hurm >___<

Lepas abes solat, dah baring, ada la sekali 2 bangun sbb akak sebelah mintak tlg panggilkan nurse! then bila dah baring balik....rasa sejuk gilerrr plak.....but time ni dah sakitttttt....dah x boley nk bangun! pastu ms aku bangun g toilet td, aku terbatuk kuat! sekali jerk...pastu tgk kat tampal operate tu ada darah sikit! ohmaiiii, dun say jahitan dah terbuka!! laju2 rasa nk pitam! tido malam tu bertemankan sejuk yg x terucap..tp tertido gak! mak x teman sebab bukan kritikal illness pun & aku masih boleh berjalan.....

Happy ending x story endo nieh??! sama2 doakan yeahhh

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...