Friday, May 9, 2014

Dilemma of Wastening

Mode: Wastening?? eh, ikut suka akula blog aku, N3 aku...!

Dulu ms kekecik, sblm g skolah, mak x pernah miss wat sarapan. Even kekadang aku mengada sgt x nk makan. Sbb kekadang mak mcm dah x tau nk wat apa atau pun rushing kot pepagi nk siapkan sarapan/diri sendiri/anak2/umah etc...so, paling kurang mak akan wat half cook egg atau pun roti letak susu + milo! selalu kot dlm hati cakap..."ni lagi"...klu aku x nk makan, mak marah....
Bila dah besar2, br paham knp mak paksaaaa sgt suh makan. Sebab mak citer dulu dia kekecik g skolah x de sarapan, sedihhh sgt! perut lapa x leh blaja! pastu time rehat curik2 balik umah, pastu tgk kt umah x de benda nak makan...siyesss, byk kali mak citer pasal ni...dah besar br tau kan knp mak wat camtu...

Then bila mak masak, lauk x habes, mak selalu cakap..."sayang nk buang lauk ni....mahal ikan ni sekeping mak beli tau x! sekeping 5 henggit tau x?"....aku nieh jenis x brp suka makan lauk yg mcm ikan masak asam....ikan masak tempoyak etc...dulu mcm x de perasaan jela. Tapi selepas 29 tahun ni, br aku faham perasaan tu mcm mn....mak dah penat2 beli lauk, masak walaupun penat keje, kemas umah...bila sediakan makan, anak2 x nak makan...time tula ko ckp ko x de selera x de mood x nak makan bla bla bla.....yeeee, br aku faham perasaan tu. Sedih yg x terucap. Tapi pastu mak tetap jugak masak kan....tp klu jd kt aku, aku dah rasa malas nk masak....x kuasa dah nk membazir x tentu hala, buang duit beli barang nk wat masak, dah penat2 masak balik dari keje...lengkunglengkang kat dapo....pastu x makan! perghhh mabelesss sgt!

Citer macam emo sikit ntah aku pun x tau! hah!! cemana nk memasak dalam keadaan aman which is kiter diammm je kat dapo mcm x de pape berlaku, tapi kejadiannya kita tgh masak? tlg ajar aku boley? sbb jenis aku yg clumsy nieh, mmg x de bunyi time masak tu x sah...nak2 plak time kelamkabut nk masak cepat plus2 dah balik keje lambat+dah nak maghrib+nak mandi wut so ever! fuhhhhh! mmg x la! sbb dr aku bujang dulu, housemate aku tau aku msk klu dia dgr kat dapo mcm ada pasar! salahkah? haha, eh bialaaaa, asalkan ahkakkk memasak ok! lalala...x nk bunyi bising2, makan kt kedai je...kt restoran2 5 star tu, mmg ko x dgr kot bunyi lengkunglengkang sbb dapo kt dalam! klu dapo sebelah ko, ko mesti ckp ahkak msk mcm chef hotel 5 star! haha

Oklaa, meh layan pic hasil dapo mcm pasar

Kari ikan merah + sawi + nasi

Lemon suam utk kesihatan ahkak


Oklah, nk lap air mata sbb kene buang lauk hari ni....sbb x de mood nk makan! x de selera! jgn nk pk mcm2, x de kene mengena rs semua ni....

1 comment:

  1. ......................................................................

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...