Sunday, September 4, 2011

Puasa 6 woi!

Mode: esok boley melantak lagi! lusa, makan2....tulat, da start poser 6

Perkara yg kiter amik endah-x-endah jerk! Padahal, aku mmg sgt bersedih dgn pemergian'y! duhai ramadhan! akan ku tunggu kedatanganmu 12 bulan lagi! eh, entry psl poser 6...dah ni apsal citer pasal ramadhan lagi! adeh, sedey beb! susah la nk gambarkan dgn kata2! aku nieh failed sikit! kadang2, cara aku cakap mcm sedey, padahal aku biasa2 jerk.....mcm tula sebalik'y! susah la aku nk diskriminasikan! eh, word ape tuh! betul aku pOwn main sebat jerk!.....okeh, sgt jauh dah lari dari topik!

eh, jom poser 6! fadhilat poser 6....tau kan! bila kiter berpuasa di bulan ramadhan disertai puasa 6 hari di bulan syawal, seumpama kiter berpuasa penuh setahun ! subhanallah! senang2 jer Allah bagi ganjaran kat kiter kan! tp ader ke kiter appreciate! come-on la beb! appreciate la! do it!

Persoalan puasa 6....dulu aku pOwn sering tertanya2.....mcm-mana?....boleh-ker?...betul-ker?...tp alhamdulillah, insyaAllah, semua'y terjawab sudah!

Persoalan nieh almost utk pempuan la kot! also, boley diguna-pakai oleh khalifah2 yg meminpin keluarga! moga terjawab persoalan para pengikut kamu....-isteri-anak-cucu-cicit-cute-mute! huhu

Puasa 6 yg paling afdhal:
Berpuasa ganti terlebih dahulu, diikuti puasa 6 syawal

Kedua afdhal:
Berpuasa 6 dahulu...kemudian diikuti puasa ganti (khuatir tidak sempat menghabiskan puasa 6 sepanjang syawal atas sebab2 keuzuran)...puasa ganti kan masa'y panjang!

yg paling ringan:
berpuasa ganti+6 di buat sekali....

opst! ni bukan dalil aku wat sendiri.....ni hasil perkongsian ilmu bersama Ustaz Najib dari Usim, menerusi kelas Fekah di Masjid Putra.....

Sekian, renung2'n & selamat beramal! Wallah hu'alam~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...