Friday, June 15, 2012

Penyakit hati

Mode: Riak~bila tujuannya nak mendapatkan pujian.....nauzubillah~



Riak adalah penyakit hati yg terlalu sukar utk diubati. Namun, penyakit ini amat bahaya sekali....kerana, andai hadirnya penyakit ini di dalam hati, segala amalan-amalan kiter akan jd debu yang beterbangan.....Allah hu Robbi! moga2 kiter terpelihara dari penyakit ini.

Zaman yg serba canggih ini, Yahudi Nasoro sebenarnya sikit2 dah memberi kiter peluang yg besar utk mendapat penyakit ini. Contohnya, kiter post segala amal perbuatan kiter kat pesbuk, then org puji....kiter terkinja2 lahh kene puji kan! padahal, at that time, syaitan dah melompat-lompat gumbira sebab kiter dah masuk perangkap dia! Berhati-hatilah dgn rancangan halus syaitan ini....... apa2 benda baik, yg kiter buat, x yahla nk post sgt kat laman sosial......
Berhati-hatilah....even terkadang bukan niat kiter utk dapat pujian......tp terkadang kiter terleka.....terpost "nk makan aper berbuka nti erk? cer kawan2 bg pendapat sket" alahaiiiiii......x yah bg tau org kiter poser sunat/ganti etc...biarlah hanya kiter yg tau :)

Sebab itu, sebaik-baik amalan, sembunyikanlah......pernah dengar pepatah....."seorang yang bersedekah yang dirahsiakan sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yang dilakukan oleh tangan kanannya"......sampai mcm tu sekali...padahal kiter La nieh, seantero dunia kiter pukul canang! fren dalam pesbuk dah 3 juta.....follower blog dah 16 trilion! haih...tuh dah bukan setakat tgn kiri atau tgn kanan boh!


Akan tetapi, orang yang menunjukkan amalan baik, tanpa hadir rasa riak dalam diri dan amalan baik itu juga dilakukan oleh org lain, seumpama dia juga beramal dgn amalan itu...."Bukan target kiter ramai, tapi kiter nak hidupkan rumah-rumah Allah"....mengimarahkan rumah-rumah Allah adalah perisai dari turunnya bala Allah.....jika kiter terus-terusan beramal.....& menghadirkan diri ke rumah-rumah Allah, insyaAllah, Allah akan tahan dari turunnya bala-bala yg besar! Allah hu Robbi! Begitu indah janji-janji Allah....& Allah tidak memungkiri janji. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...