Thursday, November 14, 2013

Sampai Kapan?

Mode: Mungkin sampai aku dikapankan.... :(

Minggu ni, last week kelas kat Masjid Putra! diam-x-diam, dah 3 tahun kot aku folo kelas pengajian kat sana...bak kater salah sorg classmate aku, banyak jasa masjid putra ni kat kitorang...dari x reti mengaji, so now, boley lah sikit2x...nak kate down tuh, toksah kiralahhh....nak2 plak klu Kelas Pengajian Al-Quran Menengah & Kelas Talaqqi! aku rs mmg setiap kali 2 kelas ni....merah padam muka aku kene tegurrrr dgn ustaz! aduhaiii...susah bebeno gamaknyeeeee....
Klu Kelas hr isnin tu kan...Ustaz tu mmg strict sgt! even ko baca terlebey suku harkat pown, kene tegur....klu aku!!! haaa, ko bayangkanlah cemana....pastu, ko nk stop sesuka hati....mmg lew x boley! kang ayat tu tersalah maksud....beginner mcm haku ni mmg kekadang main sebat je kan!! haaa... amek, padan muka aku! adehhhh...kejab2 kang kene baca dr awal ayat! x de makna ko nk betulkan part yg salah tu je....start dr awal ayat hokehhh!

Tula, pepatah mengatakan, bukan senang meraih syurga! bahkan jalan-jalan ke syurga tu sendiri, penuh dgn onak & ranjau berduri....ececehhh~yela, nikmat kurniaan Ilahi yg paling nikmat! syurga laaa.....sbb tu bkn senang...bukan calang2 org....klu setakat org macam aku nieh, yg laghaaaa je...aduhaiiiii....jgnlah aku mati sblm belum cukup bekalan di akhirat nanti! takut-tp-kesedaran-sivik-yillekkk!

Tp apa pun, aku bersyukur sgt! Allah bukakan pintu hati ni nk join kelas2 mcm tu...bak kate Ustaz tu..."Nasib baik enti datang kelas ni...ada lah jugak yg boleh betulkan bacaan enti"....haaa gitew...ustaz ber ana-enti dgn aku! tergeliat lidah aku nk bahasakan "ana"...end up, keluar "saya" jugak! heh~
Bacaan aku nieh x konsisten tahu x! kadang2 giveup sesangat! sbb aku rs kekadang ok! hr tuh lepas kene tegur kaw2 mcm kawasaki, 3 mggu aku terus x dtg kelas....haha...bkn sebab aku kene tegur okeh....sebab, 1st week tu cuti....2nd & 3rd week ada org kt umah klu aku x silap....so, mn boley tinggal tetamu kan! haha, alasan x boley blah. Masuk kelas balik, Ustaz tu kata kadar harkat aku improve! alhamdulillah......syukur sgt! pastu mggu depannye, kene tegur balik! adoiyaiiii....klu bc sensorang kt umah tu, kemain budget2 teror giler. Sekali bertalaqqi...haaaa...ambik kau! padan muka aku!

Pesanan penaja.....ilmu kita nieh x seberapa, tp nk ganjaran syurga! cemana lahhhh Allah nk bagi? Pastu, jgn lah kita nk letakkan target umur sekian2, br start nk belajar ilmu agama....apa kita yakin ke umur kita ni panjang berjela? umo panjang tp amalan x de pun, x de guna kannn...
So, dr 24 jam sehari yg Allah bagi, cubalah kita divide kan masa yg ada utk keperluan duniawi & ukhrawi. Kita kene igt yg hidup kita kat dunia ni sementara je.....akhirat nanti yg kekal abadi. Klu nk remind psl akhirat, takut kemainnnn! tp effort utk mengejar syurga x de!!! aptb!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...