Tuesday, January 10, 2012

Ibubapa & anak

Mode: Muhasabah diri....yup! sgt touching!


Ibubapa adalah penentu samada anak itu ke syurga @ neraka.....
Klu x de anak (mcm aku nieh), at least, tya balik diri sendiri.....sekira'y mak @ abah aku 'pergi meninggalkan aku terlebih dahulu nanti'....mampukah aku memandikan jenazah'y....kafankan....sembahyang'n...& turunkan dia utk 'berehat' di dalam liang lahad? Allah hu akbar!

Or else, utk yg dah ada anak, koreksi hati....mampukah anak kita itu menguruskan jenazah kita suatu hari kelak? Aku suka mangingatkan wali2 ku....especially abg & adik....moga2 suatu hari nanti, jika aku mati.....aku nk durg yg jd imam utk sembahyang jenazah aku....& aku nk durg yg masukkan aku dalam liang lahad......kerana, dgn itu, tidaklah aku berasa malu kerana mereka yg memegang jasad aku utk diletakkan di dalam lahad.....juga ketika memandikan, aku lebih senang jika yg memandikan aku nanti terdiri dr org2 yg aku syg....akak & anak2 buah.......kerana, aku yakin, mereka akan menguruskan jenazah aku dgn lemah lembut....kerana, sakit'y aku berdepan dgn sakaratulmaut, sungguh tidak terkata...& saat aku telah menjadi jenazah, sakit berdepan dgn sakaratulmaut itu masih belum hilang dari dalam diri......Oleh sebab itu, bilamana kita menguruskan jenazah, uruskanlah dgn lemah lembut...kerana jasad'y masih merasai sakit menghadapi sakaratlmaut.....

Allah hu robbi! semoga Allah permudah'n segala'y....
Jika kita inginkan anak2 kita menjadi soleh & solehah, terlebih dahulu....soleh'n & solehah'n diri kita terlebih dahulu....wallah hu'alam~

2 comments:

  1. aku da mandikan jenazah mak aku...tp aku mampu jirus air je la...
    aku pon dah hantar jenazah mak ayah aku ke kubur..tu je aku mampu buat

    ReplyDelete
  2. buat sehabis boley...insyaAllah....yg penting, buat! okeh...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...